Puisiku : Cinta dan Alunan Ombak


by : Claudia Rosari Dewi

Desiran ombak pantai yang bergemuruh itu
Menyapaku bagaikan kawan lama yang sudah lama tak bersua
Desiran ombak itu ingin mengajakku bernostalgia
Melodi cinta masalalu yang menggelayut dihati kini datang kembali padaku
Melalui alunan ombak yang kian waktu kian memanjakan bentangan pikiranku
Akan cinta dan asa yang kini aku rasakan
Kini kuberdiri dihadapan alunan ombak yang mengayun merdu bagaikan melodi cintaku yang dulu..
Termenung, terdiam dan terpaku menikmati desiran bunyi pasir diiringi sang ombak..

Oh cinta.. kau kini bagaikan ombak yang memeluk erat tubuhku
Alunan ombak itu merajut satu persatu harapan
Bentangan harapan akan cinta dan kehidupan kini bisa aku peluk kembali
Alunan ombak itu mengingatkan aku akan cinta yang dulu pernah bersemayam dihatiku
Oh cinta.. aku rindu kau yang dulu.
Masa dimana aku dan kau bersemanyam dalam keindahan dan keanggunan cinta
Bermain indah bersama dipelupuk pantai sambil menantikan alunan ombak yang bergulung dengan mesra
Dulu, aku datang bersama cinta bersama desiran pasir pantai dan disambut oleh alunan ombak yang mesra
Kemudian waktu bergulir memisahkan aku dan cinta..
Namun kini waktu itu kembali hadir bagiku dan bagimu, cinta..
Oh cinta .. aku bahagia kini kau datang menyapa kembali palung hatiku
kau bawa serta alunan ombak yang mesra yang dulu pernah menjadi saksi kita berdua
Kau yang menjadi saksi
Bagaimana aku dan kau menjalin benang cinta..
Diiringi musik lembut lautan lepas
Dan desiran ombak pantai yang mengalun mesra..
Disenja hari ini aku bahagia.. ditemani cinta dan alunan ombak..
Kau mengingatkan ku akan kedalaman rasayang dulu pernah singgah disini..
Disini
Tepat direlung hatiku
Memberi warna baru dalam benang merah kehidupanku..
 (2012)

Comments

Popular posts from this blog

My Chevening Journey #1

My Reflection on Winning Chevening Interview 2020/2021 #2